De beker die Rampjaar 1672 overleefde

Michiel Esselbeeck (1611 - 1671)

In Deventer en enkele andere steden was het traditie dat de stad een bokaal liet maken als een magistraat tijdens zijn ambtsperiode kwam te overlijden. Een bijzonder fraai voorbeeld van zo’n zogenaamde raadsherenbeker is dit exemplaar uit 1660. De Amsterdamse zilversmid Michiel Esselbeeck maakte deze beker in opdracht van de stad Deventer, ter nagedachtenis aan de in dat jaar overleden burgemeester Adriaen van Boeckholt. De 90 cm hoge beker is rijk versierd met florale motieven en menselijke en dierlijke figuren, waaronder enkele bokken die verwijzen naar het wapen van Van Boeckholt.

Dat deze raadsherenbeker bewaard is gebleven, is een klein wonder. Vaak zijn zilveren voorwerpen op enig moment omgesmolten. Omdat de mode veranderde, of omdat de eigenaar ze te gelde wilde maken. Dat gebeurde zelfs met voorwerpen in stedelijk bezit. In 1672 dreigde ook deze beker te worden omgesmolten. Dankzij de familie van de overledene, die de beker kocht, ontsprong hij de dans. In 1953 kreeg Deventer de kans om hem terug te kopen. Hoewel de gemeente de beker in het stadhuis wilde tonen en niet in het museum, droeg de Vereniging Rembrandt bij, op voorwaarde dat de gemeente haar jaarlijkse bijdrage aan de Vereniging De Waag zou verhogen. Zo geschiedde, en inmiddels prijkt de beker tijdens tentoonstellingen weer vele decennia in Museum De Waag.

Maker: Michiel Esselbeeck (1611 - 1671)
Titel: De beker die Rampjaar 1672 overleefde
Periode: 1600-1700
Collectie: Museum De Waag met steun van Vereniging Rembrandt in 1953
Materiaal: (Verguld) Zilver | H 90 cm

Zilversmid Michiel Esselbeeck maakte deze beker in 1660 voor Deventer burgemeester Arnold van Boeckholt.