Stad, land en rivier centraal in Museum De Waag

Publicatiedatum: maandag 22 januari 2024

Al eeuwenlang verrast Deventer vele bezoekers. Door de combinatie van de ligging aan de IJssel, de historische binnenstad en de levendige bedrijvigheid prikkelde de Hanzestad de verbeelding van menig kunstenaar. Vanaf 2 februari 2024 presenteren we de tentoonstelling: ‘Deventer Stad Land Rivier’.

Bron van inspiratie
Op de begane grond vragen we aandacht voor schilders uit de achttiende, negentiende en twintigste eeuw. Het aanzicht, maar ook de wijze van weergeven zijn door de eeuwen heen sterk veranderd. Welke keuzes maakte de kunstenaar daarbij?

‘Deventer Stad Land Rivier’ toont hoe de oude stad, de rivier en het buitengebied een bron van inspiratie vormen voor kunstenaars uit de laatste drie eeuwen. De tentoonstelling, mede mogelijk gemaakt door Gemeente Deventer, geeft je daarmee een fascinerend inkijkje op het landschap en het stedelijk gebied door de eeuwen heen.

Zomertentoonstelling Bergkerk
Dit jaar stelt Deventer Verhaal, de museumorganisatie achter ons museum, het thema landschap centraal. Zo is er van 9 juni tot en met 8 september 2024 in de Bergkerk de tijdelijke tentoonstelling ‘Nederland in 150 landschappen’ te zien. De omvangrijke tentoonstelling rondom onze collectie Knecht-Drenth stelt de weergave van het Nederlandse landschap door kunstenaars in de afgelopen 150 jaar centraal.

Museumbezoek
We zijn elke dinsdag tot en met zondag van 11:00 uur tot 17:00 uur geopend. Elke donderdag en zondag organiseren we instaprondleidingen.

Gezicht op de Welle in Deventer door vervaardiger Willem Weissenbruch (1864-1941) (collectie Museum De Waag)