Terugplaatsing van valsemuntersketel

Publicatiedatum: donderdag 13 juni 2024

In Museum De Waag werd begin december 2023 de replica van het langst bewaarde historische object van Hanzestad Deventer, de beroemde valsemuntersketel, onthuld.

De originele ketel aan de muur van Museum De Waag. (Beeld Stadsarchief Deventer)

Speciaal voor het Hanzejaar in Deventer werd aan het Koperslagersgilde 's-Hertogenbosch de opdracht verstrekt om een replica van de koperen ketel - in 1434 gebruikt voor de executie van een valsemunter - te maken.

De spiksplinternieuwe oude valsemuntersketel is nu gereed om voor eeuwig zijn plek aan de historische muren van De Waag in te nemen. De terugplaatsing van de valsemuntersketel zal vanmiddag, donderdag 13 juni 2024 vanaf 14:00 uur, feestelijk worden ingeluid.

14:20 uur - Demonstratie door het Koperslagersgilde 's-Hertogenbosch
14:34 uur - Terugplaatsing van de replica aan De Waag

Locatie:
Museum De Waag
In de openlucht, rechterzijde
Brink 56, Deventer

Vier het met ons mee! Zien we je vandaag bij De Waag?