Skip to main content
Affiches van Jo Pessink 1965
Online

Jaren zestig

Deventer Dubbelstad

In 1959 lanceerde Deventer een plan om uit te groeien tot een stad van 250.000 inwoners. De ‘Deventer Dubbelstad’ werd de ambitie genoemd. De realiteit bleek anders. Sluiting van fabrieken in de jaren zestig leidde juist tot economische achteruitgang. Tegen die achtergrond verenigden kunstenaars in Deventer zich en durfden ze meer te experimenteren. De ‘Deventer Zeven’: Ada Bunschoten, Hans Ebeling Koning, Jan Brugge, Elly Geesink, Jo Pessink, Jan Slijkhuis en Willy Zandvliet speelden hierin een sleutelrol. In 1968 opende expositie- en informatieruimte voor moderne beeldende kunst ‘Trog-Art’. De oprichting van de ‘Vereniging Belangengroep van Kunstenaars in Deventer en Regio’ was een volgende stap in de professionalisering. Het hoogtepunt was kunstmanifestatie ‘Brink aan de Knikker/Kunst uit het Vuistje’ in 1969. Jan Slijkhuis, Stef Huis in ‘t Veld, Klaus Versteegen en Pim van Pagée waren enkele aanjagers. Kunstmanifestatie ‘Y’ in Olst betekende een cultuuromslag voor de regio.

Affiches van Jo Pessink 1965
Affiches van Jo Pessink 1965 (Collectie Museum De Waag)

Kunstmanifestatie ‘Y’ werd in 1969 georganiseerd door Stichting Y. Deze stichting was een idee van kunstenaar Pim van Pagée. Samen met onder meer mede-initiatiefnemer Klaus Versteegen organiseerde hij manifestaties en andere evenementen. Het doel van manifestaties Y in Olst (1969) en EI (1971) bij de voormalige Steenfabriek Hengforden was zoveel mogelijk publiek trekken dat zich op één bepaalde plaats in de stad of in het landschap bewust moest worden van de omgeving. Het uitgangspunt was dat kunst voor iedereen toegankelijk moest zijn.

Voor de tentoonstelling Uit de Kunst! Deventer kunstklimaat 1960-1989 zijn we in gesprek gegaan met een aantal kunstenaars in deze periode actief waren. Kunstenaar Pim van Pagée spreekt over het verval van het Noordenbergkwartier.